Sök:

It's all in how you make it

Ett tevarumärke med funktion och tanke


Syftet med detta examensarbete har varit att skapa ett varumärke som fokuserar på att tillagningen av teet blir rätt. Många varumärken lägger inte så stor vikt vid att sprida denna kunskap trots att information om detta finns på i stort sätt alla förpackningar. Problemet är att informationen är för anonym. Jag har därför velat undersöka om man kan ta denna information och göra den till en del av designen och dessutom skapa ett varumärke som känns unikt och som trots informationen har en estetisk hög nivå. Jag har dessutom velat utveckla denna produkt ytterligare för att underlätta tillagningen av teet. Detta genom att undersöka om det finns någon funktion som kan underlätta tillagningsprocessen för användaren av produkten.Resultatet blev ett välarbetat och genomtänkt varumärke där alla produkter är specialanpassade för respektive tesort. För att på ett ärligt sätt sprida den viktiga kunskapen om tillagning ändrades större delen av informationstexten till enkla och avskalade symboler. Dessa är formgivna som en del av designen för att de ska få mer uppmärksamhet. För att produkterna ska ha en unik och exklusiv känsla så innefattar de även grafiska illustrationer med olika uttryck tillsammans med vita och avskalade ytor. Funktionsmässigt så har jag valt att underlätta doseringen av teet genom att skapa en teburk med doseringsmått i locket. Detta är skapat i trä och har tre olika doseringsmått som alla är specialanpassade till de olika tesorterna.Den avskalade formgviningen med symboler, grafiska illustrationer och vita ytor tillsammans med locket i trä ger en skandinavisk känsla som påminner om ljuset och lugnet uppe i norrland.

Författare

Theres Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..