Sök:

Is Plastic Fantastic?

En studie om unga konsumenters ägande av medlemskort.

SammanfattningBakgrundMedlemskort är ett väl utbrett marknadsföringsverktyg som frekvent tillämpas på marknader runt om hela världen. Detta marknadsföringsverktyg är en produkt av de lojalitetsklubbar som i början av 1920-talet började utvecklas för att skapa bättre relationer mellan konsumenter och företag. I dag har en debatt bland forskare uppstått där medlemskortets betydelse och användningsområden har börjat debatterats. Vissa anser att medlemskort inte alls är så pass lojalitets skapande och relationsbyggande som tidigare ansett, utan att de idag endast existerar för att skapa kunskap och inhämta information om företagens kunder. Tillämpningen av medlemskort har fått en sådan utbredning att de idag används mot allt yngre och yngre konsumenter. I denna studie skall vi därför undersöka medlemskortets utsträckning hos gymnasieelever och se hur denna målgrupp förhåller sig till detta marknadsföringsverktyg. Genom att besvara och klargöra för följande frågeställningar och syfte. FrågeställningarI vilken utsträckning ägs medlemskort av unga konsumenter? Leder medlemskapet till ökad konsumtion och företagslojalitet?  Vilket konsumentbeteende återfinns hos den unga konsumenten med medlemskort?  SyfteSyftet med denna studie är att klargöra och beskriva i vilken utsträckning konsumenter i åldern 16-19 år använder sig av medlemskort och hur denna kundgrupps konsumentmönster föreligger. Därtill vill vi även klargöra om medlemskort leder till ökad konsumtion och företagslojalitet hos dessa unga konsumenter. Arbetsmetod och resultatDetta är en kvantitativ fallstudie för Östra gymnasiet som bygger på ett deduktivt angreppssätt. Vi har utifrån en enkätundersökning på 108 respondenter samlat ihop empirisk data om målgruppens förhållande till medlemskort och deras konsumentbeteende. Dessa data har därefter vägts mot en teoretisk referensram som utgjorts av relevanta teorier rörande lojalitet, relationsmarknadsföring, konsumentbeteende och lojalitetsklubbar. Resultatet av studien visar att medlemskort ur ett konsumentperspektiv är väl utbrett hos gymnasieelever och att medlemskort tillämpas av denna målgrupp i största utsträckning för att erhålla bättre pris och bättre erbjudanden. Därigenom är medlemskort inte direkt lojalitetsskapande för denna målgrupp.

Författare

Niklas Gustafsson Pär Nordberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..