Sök:

Introduktionsåret. Möjligheter och svårigheter

En studie av nyblivna lärares och mentorers upplevelse av introduktionsåret


SammanfattningDenna studie handlar om lärarens första år i yrket, introduktionsåret. Alla nyblivna lärare måste genomgå introduktionsåret med mentor innan de kan söka sin lärarlegitimation.Studiens övergripande syfte är att få kunskaper om hur introduktionsåret för nyblivna lärare fungerar i en kommun i mellersta Sverige. Mer specifikt vill jag belysa och analysera nyblivna lärare och mentorer om deras uppfattning om och upplevelser av introduktionsåret. Studiens syfte preciseras med följande frågeställningar:- Vilka uppfattningar har nyblivna lärare respektive mentorer om introduktionsåret?- Hur beskriver nyblivna lärare respektive mentorer introduktionsåret?- Vilka hinder och möjligheter identifierar nyblivna lärare respektive mentorer i arbetet med att genomföra ett så bra introduktionsår som möjligt?Metoden har varit en kvalitativ och kvantitativt undersökning i form av intervjuer av tre nyblivna lärare och sex mentorer samt en enkätundersökning med 18 deltagande respondenter.Jag har analyserat intervjuerna i fyra olika teman som redovisas i resultatavsnittet.Resultatet av studien är att samtliga intervjuade deltagare tycker att introduktionsåret är en bra verksamhet, möjligheterna är många med en mentor som hjälp det första året. Den nyblivna läraren får hjälp med frågor som rör det praktiska och kan reflektera och diskutera olika ämnen med sin mentor. Tidsaspekten har varit den del som samtliga deltagare tycker har varit det svåra. Det har inte funnits tillräckligt med tid för den nyblivna läraren och mentorn att träffas och mentorn har haft svårt att hinna med och närvara vid de nyblivna lärarnas lektioner. Mentorn måste närvara vid lektioner för att kunna göra en bedömning av den nyblivna läraren och denna bedömning skall skickas in till Skolverket som underlag till ansökan av lärarlegitimationen.Bedömningsdelen ansåg de flesta var en negativ del av introduktionsåret både för de nyblivna lärarna och för mentorerna. För de nyblivna lärarna handlade det om oron att bli bedömda igen och kanske inte bli godkända. För mentorerna var det mycket tidskrävande att göra en bedömning av den nyblivna läraren.Nyckelord: Utbildningsvetenskap, Lärare, Mentor, Intervju, Introduktionsåret.

Författare

Jane Jaråker

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..