Sök:

Introduktion till arbetsplatsen.

Hur gör man den roligare?

Denna uppsats fokuserar på hur en organisation kan arbeta med att engagera nyanställda i introduktionen till det nya arbetet och hur introduktionen kan göras till en en lärorik och intressant lärandeprocess? Ett nytt hjälpmedel som syftar till att stimulera, engagera och göra en lärandeprocess mer intressant för människor är gamification. Speltänk, spelmekanik och speldesign används i en icke-spelkontext för att göra uppgifter och arbetsprocesser mer motvierande och roligare. Det finns forskning visar på att gamification har gett positiva resultat när det kommer till att engagera och motivera människor inom olika arbetsområden. Med utgångspunkt i forskning om arbetsintroduktion, motivation, belöning och gamification samt intervjuer med anställda vid ett mindre, men snabbt expanderande, It-företag har jag inom ramen för uppsatsstudien tagit fram ett förslag till introduktionsprogram. Syftet med studien är att beskriva, tolka och förstå de anställdas upplevelser av sin arbetsintroduktion och hur deras erfarenheter kan bidra till kunskap om vad som behöver finnas med i en introduktionsprocess i ett företag och hur man skulle kunna använda sig av gamification i introduktionsprocessen. Resultatet visar att introduktionen har sett olika ut beroende på i vilket skede den anställde har börjat och att det inte finns någon fast rutin för hur man introduceras till sina arbetsuppgifter. Viktiga slutsatser är att introduktionsprocessen är något som måste skräddarsys för varje enskild organisation. Det finns ingen standardmodell som fungerar på alla företag. Gamification kan vara ett bra hjälpmedel och använder man sig av det på ett bra sätt kan man stimulera och förstärka de motivations- och belöningsfaktorer som redan finns på företaget, vilket i sin tur kan leda till ökat engagemang och produktivitet.

Författare

Johan Fahlander

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..