Sök:

Inträdesbarriärer på den svenska snusmarknaden

Under det nya seklets början har den svenska snusmarknaden karaktäriserats av en ökande konkurrens efter att under en lång period i princip ha varit en monopolmarknad för det tidigare statliga bolaget Swedish Match. Uppsatsen har syftat till att undersöka de inträdesbarriärer som uppstickarna mött i sina försök att penetrera en marknad som karaktäriseras av ovanligt hög varumärkeslojalitet, marknadsföringsförbud och i vissa fall distributionssvårigheter och därefter analysera hur dessa kan övervinnas med hjälp av marknadsföringsverktyg. Arbetet har en kvalitativ och hermeneutisk prägel och tar sin utgångspunkt i Michael Porters ?Barriers to entry?-modell, Kotlers ?Push- och Pull strategier? samt ?Marketing Mix?-modellen och fokuserar i första hand på bolagen Skruf Snus AB och Fiedler & Lundgren där nyckelpersoner intervjuats. Undersökningen visade att företagen använt sig av olika strategier för att penetrera inträdesbarriärerna med hjälp av marknadsföringsverktyg. Skruf har använt sig av en ?Pull-strategi? där satsningar på kvalitet syftat till att skapa en word-of-mouth marknadsföring hos konsumenterna. Marknadsföring i dagspressen har också syftat till att upprätta en form av kundkommunikation och företaget startade även sin egen distribution. Fiedler & Lundgren använde sig snarare av en ?Push-strategi?. För att ta marknadsandelar konkurrerar man mot befintliga varumärken med hjälp av ett lågt pris vilket skapar efterfrågan hos mellanhänder som i sin tur vänder sig mot slutkonsumenten.

Författare

Fredrik Roos Anders Harlin

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..