Sök:

Internkommunikation av CSR

- En fallstudie av hur CSR internt förmedlas inom Clas Ohlson

Den ökade transparensen i samhället har bidragit till att allt fler företag aktivt arbetar medCorporate Social Responsibility, CSR. Tyvärr är det många verksamheter idag som inte får tillräckligt mycket uppskattning för deras CSR-policy. Detta är för att den externa kommunikationen gentemot konsumenter inte är optimal. När konsumenter inte har kännedom om företagets CSR försvinner mycket av den konkurrenskraft som CSR bidrar med. Samtidigt kan en överdriven marknadsföring av företagets CSR-policy medföra en motsatt effekt. En källa som inte utnyttjas till sin fulla potential är företagets anställda. De flesta interaktionerna som sker med kunder är genom de anställda. Att utbilda sina anställda kan då vara en stor fördel i arbetet med den externa förmedlingen. I denna rapport undersöks vikten av en effektiv internkommunikation av CSR i form av enfallstudie. Företaget som berörs är detaljhandelsverksamheten Clas Ohlson. De genomgripande frågeställningarna har behandlat hur CSR-policyn kommuniceras, hur butikscheferna förhåller sig till det och hur det påverkar den externa förmedlingen. Clas Ohlson har ett ordentligt informationsflöde där de använder diverse kommunikationsmedel, muntliga samt skriftliga, för att förmedla deras CSR-policy internt. Ett fåtal exempel på de uppskattade medlen är företagets personaltidning och informella möten. Butikscheferna på ClasOhlson upplever att CSR-policyn är genuin och skulle vilja lära sig mer om det. De saknar däremot riktlinjer för implementeringen av kunskapen i det dagliga arbetet och därför diskuteras det inte så mycket om ämnet. Detta resulterar i att den externa kommunikationen av CSRpolicynbrister och därmed förloras en stor del av konkurrenskraften som en lyckad CSRverksamhetbidrar med.Nyckelord: Anställda, Butikschefer, Corporate Social Responsibility (CSR), Engagemang,Internkommunikation, Word of Mouth (WoM).

Författare

Dodona Imeri Kajany Varatharajah

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..