Internkommunikation ? en analys av effektiviteten av internkommunikationen på Ängsdals förskola
Titel: Internkommunikation - en analys av effektiviteten av internkommunikationen på
Ängsdals förskola
Författare: Johan Hansson och Erik Åkesson
Mål: Målet med den här uppsatsen är att studera hur väl internkommunikationen mellan
de anställda och ledningen på Ängsdals förskola fungerar väl. Om inte, vad är det som
brister? Slutligen kommer ett antal förslag på åtgärder att presenteras.
Metod: Vi har använt oss av både en kvalitativ och en kvantitativ undersökning. Den
kvalitativa undersökningen har legat till grund för den kvantitativa. 18 enkäter har delats
ut på Ängsdals förskola och fyra djupintervjuer har genomförts, två med anställda och två
med cheferna.
Resultat: Studien visar att internkommunikationen på Ängsdals förskola fungerar
tillfredställande i vissa avseenden medan den fungerar otillfredsställande i andra.
Framförallt är det en brist i informationen från ledningen till de anställda som måste
kritiseras. Detta gäller information om förskolans profilering Reggio Emilia såväl som
information om vad som diskuteras på lednings- och styrelsemötena. Samtidigt fungerar
kommunikationen uppåt i organisationen mycket väl och de anställda känner att de alltid
har möjlighet att tala med någon av cheferna.
Sidor: 55
Kurs: Examensarbete MKV05
Termin: Vårterminen 2008
Handledare: Kristoffer Gansing och Gunnel Petersson
Nyckelord: Kommunikation, internkommunikation information, organisation,
kommunikationskanaler