Sök:

Internetmobbning - en del av ungdomars vardag


SAMMANFATTNINGTitel: Internetmobbning, en del av ungdomars vardag.Fo?rfattare: Edeblom, Susanne; Winther, KarinInstitution: Institutionen fo?r Ha?lsa och La?rande, Ho?gskolan Sko?vdeProgram/kurs: Magisterexamen i omva?rdnad, OM854A, 15pHandledare: Brovall, MariaExaminator: Hammarlund, KinaSidor: 21Nyckelord: internetmobbning, ungdomar, skolsko?terskor, ka?nslor, upplevelserBakgrund: I Sverige har idag de flesta ungdomar tillga?ng till internet och ma?nga fo?redrar att interagera o?ver internet. Detta har medfo?rt att mobbning o?ver internet har o?kat bland ungdomar. Internetmobbning leder till o?kad risk fo?r oha?lsa och sa?mre studieresultat. Fo?r att skolsko?terskor ska kunna ge sto?d a?t de elever som a?r drabbade av internetmobbning a?r det viktigt att beskriva de ka?nslor som dessa ungdomar upplever.Syfte: Syftet med studien var att beskriva de ka?nslor som ungdomar, utsatta fo?r internetmobbning, upplever.Metod: En kvalitativ metod med induktiv ansats anva?ndes med narrativ insamlingsmetod ifra?n bloggar. Datainsamling gjordes genom att samla text ifra?n bloggar av a?tta bloggskribenter. Datamaterialet analyserades med kvalitativ inneha?llsanalys.Resultat: Resultatet i studien visar att ungdomar som a?r utsatta fo?r internetmobbning upplever ka?nslor av ensamhet och utsatthet. De ka?nner sig kra?nkta och upplever inre stress och bristande sja?lvka?nsla. De upplever ocksa? en bristande tillit till sina medma?nniskor och ett socialt utanfo?rskap som ofta fortsa?tter under la?ng tid.Slutsats: Ungdomar utsatta fo?r internetmobbning upplever att de saknar sto?d ifra?n sin omgivning. Det a?r da?rfo?r viktigt att skolsko?terskor har kunskap om de ka?nslor som ungdomarna utsatta fo?r internetmobbning upplever. Detta fo?r att de i sina mo?ten med dessa ungdomar ska kunna identifiera, bekra?fta, sto?tta och hja?lpa. Kunskapen a?r ocksa? viktig i skolans fo?rebyggande arbete med exempelvis uppra?ttande av handlingsplaner mot kra?nkande behandling 

Författare

Susanne Edeblom Karin Winther

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..