Sök:

Internetbutik och fysisk butik - En studie av konsumenters upplevelser i köpprocessen


Problem:Idag konkurrerar Internethandeln alltmer med den traditionella handeln. Företagen måste söka efter nya konkurrensmedel. Många företag försöker styra över sina konsumenter. Här ser vi ett problem då konsumenters önskemål långt ifrån alltid stämmer överens med företagens strategier. En möjlighet att öka företagets förståelse för kundens önskemål och förbättra sina strategier är att studera konsumenternas beteende. Hur upplever konsumenter köpprocessen i både Internetbutik och fysisk butk? Syfte:Att undersöka konsumenters upplevelser i köpprocessen vid köp av hög-engagemangvaror i Internetbutik respektive fysisk butik. Vilket värde upplever konsumenterna att respektive butiksformat skapar. Metod:Vi har använt oss av litteratur inom de teoretiska områderna som täcker konsumentbeteende, Internethandel och traditionell handel. Utifrån dessa teorier har vi gjort en empirisk studie genom att genomföra fokusgruppintervjuer. Således är detta en kvalitativ studie. Slutsatser:Konsumenternas upplevelse ser olika ut beroende på varan. I vår studie har vi studerat köpet av hög-engagemangvaror så som hemelektronik. Därför ser köpprocessens aktiviteter ut på ett speciellt sätt. Beroende på konsumenternas bakgrund och egenskaper upplever de köpprocessen olika. Konsumenten har olika preferenser och mål med sitt köp. Ingen av butiksformaten är mer värdefullt än det andra. Vilket värde som tilldelas respektive butiksformat beror helt på konsumentens förväntningar och egenskaper.

Författare

David Mancilla Soruco Louise Ekeblad Christopher Zell

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..