Sök:

Internetbehandling i verkligheten

En öppen effectivenesstudie av individanpassad internetbehandling i Norrköpings primärvård


I denna studie utvärderades effekterna av en individanpassad vägledd självhjälpsbehandling för primärvårdspatienter meddepressiva symtom, och i förekommande fall annan psykisk ohälsa såsom ångestproblematik. Uppsatsen avsåg även att iexplorativt syfte undersöka hur behandlare och patienter upplevt behandlingsmetoden. Uppsatsen var en del i ett större projektsom beräknades pågå fram till 2012. Urvalsgruppen i denna studie var de 39 patienter som erbjöds behandlingsstart senast 11februari 2011. Behandlingseffekterna beräknades dels utifrån de 24 patienter som vid tiden för datainsamling genomfört minst trebehandlingskapitel, och dels de 13 patienter som avslutat behandlingen och fyllt i eftermätningar. Patienternas omdömen ombehandlingen inhämtades med hjälp av en utvärderingsenkät och behandlarna ombads att bidra med sina erfarenheter ochförbättringsförslag via ett frågeformulär.Resultaten visar att behandlingen har måttlig till stor effekt på depressionssymtom och måttlig effekt på ångestsymtom för deprimärvårdspatienter som genomgår den. Av de 14 patienter som fyllde i utvärderingen var majoriteten huvudsakligen nöjda ellermycket nöjda med sin behandling. Av behandlarnas svar framgick enhälligt att de önskar att internetbehandling ska finnas kvarinom Norrköpings primärvård som ett komplement till annan psykologisk behandling. Det avsevärda bortfallet av deltagare istudien pekar på att behandlingsformatet inte passar alla primärvårdspatienter. Angelägna frågor för framtida forskning är attutröna vilken subgrupp av primärvårdspatienter som är bäst betjänta av behandling via internet, samt att göra effectivenesstudiermed en jämförelsegrupp som får treatment as usual.

Författare

Johanna Holmdahl Marie Rydell

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..