Sök:

Internetauktioner som konkurrensfördel


Auktioner på nätet har på senare år blivit en vital del i många företags verksamheter. Speciellt mindre företag med begränsad budget och IT-kompetens har upptäckt de möjligheter som auktionssidor erbjuder och idag är dessa marknadsplatser överbefolkade av små, ofta nischade aktörer. På grund av stark lokal såväl som global konkurrens från större företag hade bara en bråkdel av dessa aktörer kunnat existera om inte möjligheten att använda internetauktioner som alternativ distributionskälla funnits. Vårt syfte med detta arbete är att studera en av dessa aktörer och vår frågeställning är hur valt företag med hjälp av auktionssidor genererat långvariga konkurrensfördelar gentemot större aktörer på marknaden. Att skapa långvariga konkurrensfördelar handlar i grunden om att skapa en långsiktigt framgångsrik strategi i relation till konkurrenterna. Huruvida ett företag lyckas med detta beror på en rad olika faktorer Det företag som vi har valt att studera är en av de tio största aktörerna på den svenska auktionssidan Tradera och de har valt att nischa sig mot äldre tvspelsrelaterade produkter. För att uppnå rapportens syfte genomförde vi en intervju med företagets grundare och för att öka rapportens trovärdighet gjordes även en intervju med en av de konkurrenter som vi valt att fokusera på. Sammanfattningsvis kan man säga att valt företag lyckats skapa långvariga konkurrensfördelar genom att konkurrera med en strategi som omfattar ett högt engagemang i Internetauktioner. De har på ett tillfredställande sätt lyckats skapa de tillgångar och kompetenser som krävs för att backa upp sin strategi. De har även valt en marknadsplats som en stor del av deras målgrupp söker sig till och som de stora konkurrenterna i dagsläget lämnar i fred. Utan de möjligheter som auktionssidor skapar hade ett litet företag sannolikt inte kunnat bygga en lönsam organisation kring nischsegmentet retro inom tv-spel.

Författare

Johan Fernström Patrik Fernström

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..