Internetauktioner som konkurrensfördel
Auktioner på nätet har på senare år blivit en vital del i
många företags verksamheter. Speciellt mindre företag med begränsad budget
och IT-kompetens har upptäckt de möjligheter som auktionssidor erbjuder
och idag är dessa marknadsplatser överbefolkade av små, ofta nischade
aktörer. På grund av stark lokal såväl som global konkurrens från större företag
hade bara en bråkdel av dessa aktörer kunnat existera om inte möjligheten
att använda internetauktioner som alternativ distributionskälla funnits.
Vårt syfte med detta arbete är att studera en av dessa aktörer och vår frågeställning
är hur valt företag med hjälp av auktionssidor genererat långvariga
konkurrensfördelar gentemot större aktörer på marknaden. Att skapa långvariga
konkurrensfördelar handlar i grunden om att skapa en långsiktigt framgångsrik
strategi i relation till konkurrenterna. Huruvida ett företag lyckas
med detta beror på en rad olika faktorer
Det företag som vi har valt att studera är en av de tio största aktörerna på den
svenska auktionssidan Tradera och de har valt att nischa sig mot äldre tvspelsrelaterade
produkter. För att uppnå rapportens syfte genomförde vi en
intervju med företagets grundare och för att öka rapportens trovärdighet
gjordes även en intervju med en av de konkurrenter som vi valt att fokusera
på.
Sammanfattningsvis kan man säga att valt företag lyckats skapa långvariga
konkurrensfördelar genom att konkurrera med en strategi som omfattar ett
högt engagemang i Internetauktioner. De har på ett tillfredställande sätt
lyckats skapa de tillgångar och kompetenser som krävs för att backa upp sin
strategi. De har även valt en marknadsplats som en stor del av deras målgrupp
söker sig till och som de stora konkurrenterna i dagsläget lämnar i
fred. Utan de möjligheter som auktionssidor skapar hade ett litet företag
sannolikt inte kunnat bygga en lönsam organisation kring nischsegmentet
retro inom tv-spel.