Sök:

Internationella företagsförvärv

Organisationsdesign, kultur och strategiimplementering; En fallstudie av AGA-Linde förvärvet


Företagsförvärv tillhör vardagen numera. Trots alla förvärv som genomförts och all forskning som bedrivits inom området, misslyckas fortfarande många företag att på ett effektivt sätt föra samman två olika organisationer till en enhet. Syftet med uppsatsen är att utreda vilken roll kultur och organisationsdesign har vid internationella företagsförvärv samt undersöka på vilket sätt de kan bidra till utvecklingen, implementeringen och förverkligandet av strategin för den nya organisationen. Företagsförvärvet mellan före detta svenska AGA och tyska Linde har legat till grund för våran undersökning. Många faktorer både inom och utanför organisationerna påverkar valet av strategi och hur utformningen av den nya organisationen skapas och genomförs. Vid förvärvet så spelade situationen i omvärlden en stor roll för det snabba realiserandet av affären. Vi har kommit fram till att förberedelserna för förvärvet koncentrerades till hur de finansiella målen snabbt skulle förverkligas. Mindre tid lades ner på att formulera en klar strategi för hur de två organisationerna skulle integreras med varandra. De problem som uppstod vid tiden för förvärvet var utformningen och implementeringen av den nya organisationen. En bidragande orsak till det anser vi vara storleken på de ingående företagen. Att integrera två företag av Lindes och AGA:s storlek var mer komplicerat än vad företagen hade räknat med.

Författare

Charlotte Edsgren Jakob Leufstedt Mikael Spuhl

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..