Intern kommunikation med ekonomiska rapporter
Den traditionella redovisningen har sin utgångspunkt i industrisamhället och
när vi nu befinner oss i informationssamhället motsvarar inte den
redovisningen längre intressenternas efterfrågan på information.
Intern kommunikation är av allra största väsentlighet i bolag och i
organisationer, om inte den fungerar kan inte välgrundade beslut fattas. Men
vad ligger bakom de interna kommunikationssvårigheterna angående den
information ekonomiska rapporter ger? Ett av praktikfallen som vi har tagit
upp i studien belyser den här problematiken, där ledamöter i ABB:s styrelse
inte fick beslutsrelevant information. Inte ens finanschefen fick närvara vid
viktiga möten, utan det var endast VD:n som kommunicerade med styrelsen.
Uppsatsens syfte är att skapa en ökad förståelse för de faktorer som ligger
bakom de kommunikationssvårigheter som finns gällande informationen i de
ekonomiska rapporterna. Vi har valt att behandla endast svenska aktiebolag.
Vårt förhållningssätt i studien är förståelseorienterat och utgår från litteratur
som behandlar kommunikation, organisation och ekonomi. Vår empiriska
studie utgörs av intervjuer som har utförts; personligen, via telefon och per
mejl. Intervjuerna har utgått ifrån våra frågeformulär och vid behov har det
ställts följdfrågor, dock ej då intervjuerna har gjorts via mejl.
Den bild som vi har fått är att det idag inte överhuvudtaget kommuniceras
med ekonomiska rapporter utan det endast informeras. Det som saknas idag
är någon sorts återkoppling – feedback. Syftet med de ekonomiska
rapporterna i en organisation är att de skall täcka det informationsbehov som
finns och vara en hjälp i samband med beslutsfattanden. Då det inte finns
någon lagstiftning som reglerar interna ekonomiska rapporter anser vi att
bolagen bör ta tillfället iakt och utforma egna rapporter som skall ligga till
grund för kommunikationen – då man är fri som en fågel inom det här
området.