Sök:

Intern kommunikation med ekonomiska rapporter


Den traditionella redovisningen har sin utgångspunkt i industrisamhället och när vi nu befinner oss i informationssamhället motsvarar inte den redovisningen längre intressenternas efterfrågan på information. Intern kommunikation är av allra största väsentlighet i bolag och i organisationer, om inte den fungerar kan inte välgrundade beslut fattas. Men vad ligger bakom de interna kommunikationssvårigheterna angående den information ekonomiska rapporter ger? Ett av praktikfallen som vi har tagit upp i studien belyser den här problematiken, där ledamöter i ABB:s styrelse inte fick beslutsrelevant information. Inte ens finanschefen fick närvara vid viktiga möten, utan det var endast VD:n som kommunicerade med styrelsen. Uppsatsens syfte är att skapa en ökad förståelse för de faktorer som ligger bakom de kommunikationssvårigheter som finns gällande informationen i de ekonomiska rapporterna. Vi har valt att behandla endast svenska aktiebolag. Vårt förhållningssätt i studien är förståelseorienterat och utgår från litteratur som behandlar kommunikation, organisation och ekonomi. Vår empiriska studie utgörs av intervjuer som har utförts; personligen, via telefon och per mejl. Intervjuerna har utgått ifrån våra frågeformulär och vid behov har det ställts följdfrågor, dock ej då intervjuerna har gjorts via mejl. Den bild som vi har fått är att det idag inte överhuvudtaget kommuniceras med ekonomiska rapporter utan det endast informeras. Det som saknas idag är någon sorts återkoppling – feedback. Syftet med de ekonomiska rapporterna i en organisation är att de skall täcka det informationsbehov som finns och vara en hjälp i samband med beslutsfattanden. Då det inte finns någon lagstiftning som reglerar interna ekonomiska rapporter anser vi att bolagen bör ta tillfället iakt och utforma egna rapporter som skall ligga till grund för kommunikationen – då man är fri som en fågel inom det här området.

Författare

Linda Isaksson Susanne Moberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.