Sök:

Intensivundervisning i matematik med högstadieelever

Fungerar det?


I denna studie undersöks vad som händer då två högstadieelever i särskilda utbildningsbehov i matematik erbjuds intensivundervisning. Syftet är att analysera vilket lärande som skett under undervisningstiden samt om undervisningsformen påverkat elevernas ordinarie undervisning. I studien analyseras även om elevernas attityd till ämnet matematik förändrats. Studien är en kvalitativ fallstudie med en induktiv ansats. I en triangulering har deltagande observationer, intervjuer, samtal samt tester använts. Till analysen användes Bruners teori om representationer tillsammans med Vygotskijs teori om lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Studiens resultat visar i detta fall att intensivundervisningen påverkat elevernas lärande positivt och en ökning på mellan tolv och trettiosex procent gällande måluppfyllelsen i eftertestet jämfört med förtestet noteras. Resultatet visar en tydlig progression av elevernas kunskaper gällande det matematiska innehållet. Eleverna utvecklade lärande i de olika representationerna där inledningsvis den handlingsmässiga representationen användes. Under undervisningstiden övergick eleverna successivt till den ikoniska och symboliska representationen. I studien framkommer resultat som ger indikationer att undervisningsformen haft en positiv inverkan på elevernas ordinarie undervisning, självförtroende och attityd till ämnet matematik.

Författare

Elisabeth Mayer

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..