Sök:

Integritet till salu

En studie kring tillit, misstro och integritetsmedvetenhet vid internethandel


En kraftigt o?kande onlinehandel go?r det allt vanligare att konsumenter tvingas uppge personuppgifter i ko?pproces- sen pa? Internet. Personuppgifter kan med teknisk utveckling ocksa? samlas in pa? nya sa?tt, exempelvis med hja?lp av cookies, och konsumenten a?r inte no?dva?ndigtvis alltid medveten om detta intra?ng pa? dennes integritet. Denna studie syftar till att underso?ka kopplingar mellan denna integritetsmedvetenhet och konsumentens ko?pintentioner pa? Internet. Parallellt med detta underso?ks a?ven hur konsumentens tillit och misstro kan pa?verka sa?va?l ko?pintention som ovanna?mnda integritetsmedvetenhet. Tillit och misstro behandlas i det teoretiska ramverket som tva? distinkta konstrukt, som kan samexistera. Underso?kningen genomfo?rs med en kvantitativ underso?kning med 502 respond- enter, och som representativ produktgrupp fo?r internethandel anva?nds ko?p av kla?der. Sambanden testas genom fem hypoteser. Studiens resultat visar att tillit och misstro inte signifikant pa?verkar integritetsmedvetenhet. Resultaten visar dock att tillit, misstro och integritetsmedvetenhet alla signifikant pa?verkar konsumentens ko?pintention i olika grad. Tillit a?r den viktigaste faktorn fo?r ko?pintention, fo?ljt av misstro, och sist integritetsmedvetenhet. Trots att integritetsmedvetenhet pa?verkar ko?pintentionen minst av de tre, visar underso?kningen samtidigt att integritet och anonymitet a?r en viktig fra?ga fo?r svenska konsumenter pa? Internet. 

Författare

Alexander Bastin Maximilian Jansson Hobohm

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..