Sök:

Integrering

- ur två olika perspektiv


SammanfattningBegreppet integrering är något man ständigt kommer i kontakt med i skolans värld. Men vad innebär integrering? Och vad är skillnaden mellan integrering och inkludering?När man behandlar dessa begrepp hamnar man ständigt inom det specialpedagogiska fältet. I den specialpedagogiska forskningen finns det två perspektiv som är framträdande, dessa är det kategoriska perspektivet samt det relationella perspektivet. Det är det senare som just nu lyfts i den specialpedagogiska forskningen. Det relationella perspektivet fokuserar mycket på samspel mellan eleverna, och är något som även Lev Vygotskijs texter handlar om. Hans verk är fortfarande högaktuella inom det pedagogiska området. Uppsatsen behandlar integrering och inkludering ur ett historiskt perspektiv, tolkningar av vad läroplanerna från Lgr 62 fram till och med Lpo 94 säger om integrering samt en fältstudie i form av observationer av en klassrumssituation där samspelet mellan elever är i fokus. Syftet med uppsatsen var att undersöka samspelet mellan eleverna i ett klassrum, men något resultat är svårt att utläsa. Det som gick att utläsa var att samspelet mellan eleverna inte existerade i så stor utsträckning v i trodde.

Författare

Malin Persson Jessika Jansson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..