Sök:

Integrerat brounderhåll


Trafikverket ansvarar för det statliga vägnätet i Sverige. Vägnätet består av cirka15 500 broar som ständigt utsätts för olika former av nedbrytning. Broarnabehöver därför underhållas med jämna mellanrum både för att hålla broarna i ettbra skick och för att motverka att nedbrytningen påskyndas.Under de senare åren har Trafikverket utformat en ny upphandlingsmetod avbrounderhåll. Den går ut på att allt brounderhåll för en region paketeras, i ett s.k.brounderhållspaket, som en entreprenör sköter i en femårig period. Ibrounderhållspaketen ingår förebyggande underhåll, avhjälpande underhåll ochakut underhåll.Syftet med det här arbetet är att följa upp den nya formen att upphandlabrounderhåll i paket. Målet är att tydliggöra vilka vinster, eller förluster, som gjortsi effektivitet i hela kedjan sedan införandet av brounderhåll i paket. De metoder som använts vid skapandet av examensarbetet är litteraturstudier,möten och intervjuer samt analyser, beräkningar och jämförelser.Resultatet visar hur beställare, entreprenör och konsult arbetar ibrounderhållspaket och vad som har förändrats jämfört med hur de arbetade medbrounderhåll tidigare.De största effektivitetsvinsterna är administrativa. Genom attbrounderhållspaketen är en totalentreprenad läggs mycket av ansvaret över frånbeställaren till entreprenören och därmed får beställaren tid till andraarbetsuppgifter. Eftersom brounderhållet numera ligger i eget kontrakt som löperunder en längre tid får beställaren också en kunnig entreprenör till arbetet vilketminskar antalet grundläggande frågor och frigör tid. Entreprenören får mer frihetnär arbetena skall utföras och samtidigt mer tid till att planera underhållsarbetet.Genom en tät kommunikation mellan beställare och entreprenör blirbeslutsvägarna kortare vilket effektiviserar hela kedjan.Skaraborgspaketet var ett av de första brounderhållspaketen och det skiljer sigmycket från de senare underhållspaketen. Den största förändringen ligger iförfrågningsunderlagen. Skaraborgspaketet utgick från en fiktiv bro medanförfrågningsunderlagen i de nyare paketen behandlar verkliga åtgärder somentreprenören kommer att utföra under den kontrakterade tiden.

Författare

Linus Aronsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..