Sök:

Integrationens betydelse i en värld av brus

Det kommersiella bruset har trappats upp på den svenska ölmarknaden och ett ökat antal aktörer har medfört en ökad konkurrens och tävlan om konsumenternas uppmärksamhet. Minimala skillnader i produktrelaterade attribut gör det svårt för ölbryggerierna att framhäva och differentiera sina varumärken från konkurrenternas. Den ökade gränshandeln har medfört svårigheter för de svenska företagen att konkurrera prismässigt med de nya utländska ölsorterna, något som pressar företagen att prestera inom marknadsföringssammanhang i syfte att motivera konsumtion av det egna varumärket. Skapandet av starka varumärken har därför blivit det moderna kommunikationsverktyget i strävan efter att ta sig igenom det detta brus. Spendrups Bryggerier och Carlsberg AB är två av de främsta företagen inom den svenska ölindustrin och har genom sin marknadsföring etablerat konkurrenskraftiga varumärken som har skapat en hög kännedom på marknaden. Det handlar inte bara om att skapa starka varumärken, företagen måste även integrera varumärkets identitet, profil och image med unik och relevant marknadsföring som utformas i enlighet med konsumenternas och marknadens behov. Viljan att tillfredsställa för stora segment kan dock leda till att varumärkets unikhet går förlorad och varumärkets identitet missuppfattas och förbises av marknadens konsumenter. Risk uppstår även att det uppstår för stor inbördes konkurrens vilket leder till att varumärkena inom samma koncern tar konsumentandelar från varandra, något som framhäver betydelsen av att positionera varumärkena på ett effektivt sätt. Det handlar sammanfattningsvis om att förmedla rätt budskap, till rätt målgrupp och vid rätt tidpunkt.

Författare

Tonje Mauno Gustafsson Caroline Oscarson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..