Sök:

Institutionalisering av hälsoarbete

En fallstudie av hälsopromotionens institutionalisering hos ett säljande företag inom detaljhandeln


Den här uppsatsen redovisar resultatet av en undersökning som utgått från det allt mer växande intresset ochförändrade attityden gentemot träning och hälsa i dagens samhälle och ämnar sätta den specifika situationenhos ett företag i relation till sociologiska teorier och tidigare forskning kring institutionalisering. Mer specifiktär undersökningen genomförd hos ett företag inom detaljhandeln med syfte att undersöka till vilken gradhälsopromotionen kan sägas ha institutionaliserats.Genomförandet bestod av en kvalitativ studie där närmare en tredjedel av arbetsstyrkan hos ett litet företagintervjuades, inklusive VD:n som även leder hälsopromotionsarbetet på företaget. Den frågeställning somutgicks från vid framtagning av en intervjuguide lyder - till vilken grad kan hälsopromotionsarbetet sägas hainstitutionaliserats hos ett företag inom detaljhandeln?Resultatet visar att användningen av de förmåner som finns hos företaget är låg och att den störstaanledningen till det är tidsbrist. Det kommer även fram att en del av de regler som finns kring utnyttjandet avbland annat friskvårdstimmen utgör ett hinder för en del av de anställda. Med andra ord så harhälsopromotionen på arbetsplatsen institutionaliserats till låg grad. Intervjuerna visade tecken på att deanställda tänkte mycket på motion och friskvård men att de inte fick tid eller möjlighet till det på ett sätt sompassar dem.Om företaget ska förändra den situation som finns idag så kan de ta fram en hälsopolicy och inkludera deanställda i det arbetet för att på så sätt förankra hälsopromotionsarbetet på alla nivåer i organisationen. Debehöver även utvidga sin hälsosatsning till att inkludera flera alternativ, så att alla får chansen att delta. Ett sättatt nå dit är att utöka företagets verksamhet till att även sälja hälsokoncept för kontoret, på så sätt blirattityden till hälsopromotion mer naturlig då den kommer närmare företagets verksamhet och en ytterligaremotivation för de anställda att ?leva som de lär?.För framtida forskning vore det intressant att undersöka huruvida det är troligt att hälsopromotion kan ta encentral plats och bli en naturlig del av företagets verksamhet eller om deras arbetsrutiner är ett allt för storthinder för det samt att genomföra en undersökning bland föräldrar av vilken typ av stöd de skulle vilja få föratt i större utsträckning få tid att utnyttja friskvård.

Författare

Björn Lindelöf Camilla Mercurio

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..