Sök:

Inriktning ekoprenör!

En studie av miljökonsulters motiv och drivkrafter


Redan i början av 1970-talet publicerades den första artikeln som menade att miljön skulle bliett ?vinnande koncept? för företag inom en snar framtid. Idag kan vi se att miljödebattensätter djupa spår i vårt konsumtionsmönster. När företagare väljer att inrikta sig på miljönkliver entreprenören in i bilden och identifierar och upptäcker möjligheter på marknaden.Fram till nyligen har forskningen inom miljöområdet bara fokuserat på hur man ska uppnå enhållbar utveckling, och det är först på senare år som forskare har börjat utforska entreprenörerinom området. Hittills har forskningen även fokuserat på etablerade entreprenörer och inte pådem som befinner sig vid initieringen och utvecklandet av sitt företag, så kalladeentreprenörer i vardande. Om större fokus läggs på varför de väljer miljöinriktat företagandekan man också försöka förstå hur man ska gå tillväga för att stimulera och uppmuntra dennatyp av företagande.Utifrån denna bakgrund har vi utgått från följande problemformulering: ?Varför väljerentreprenörer i vardande att inrikta sig på miljömedvetet företagande??Studien formades utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt med en växelverkan mellandeduktiv och induktiv ansats. Undersökningens empiriska material bygger på sex intervjuermed entreprenörer som är i startfasen eller utvecklingsfasen av miljöinriktade konsultföretag.Vår förhoppning med uppsatsen är att öka förståelsen för problemet. Den teoretiskareferensramen syftar till att ge läsaren en bra grund att stå på inom entreprenörskap samt visaolika motiv och drivkrafter för entreprenörer med miljöinriktning, så kallade ekoprenörer.Analysen syftar till att diskutera och reflektera över den empiriska studien för att upptäckanya kunskaper och utveckla befintlig teori. Studien visar att respondenternas åsikter om miljöoch hållbar utveckling är en bidragande orsak till att entreprenörer i vardande väljer ettmiljömedvetet företagande. Detta avspeglar sig också i deras ekonomiska intressen sombefinner sig på den nivån att de endast vill gå runt med företaget. Respondenterna visade sigha varit verksamma inom en likartad verksamhet inom miljö och hållbar utveckling innaninitieringen av företaget. Detta bidrog till en hög kompetens och stort nätverk inom områdetvilket bidragit till kunskap om kunder och efterfrågan. Studien observerar att regleringar,lagar och förordningar styr verksamheten på ett indirekt sätt då deras kunder är de som måsteuppnå regleringar och policyer.

Författare

Mats Söderström Fransisco Navarro

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..