Inomhusmiljön i förskolan
förskollärares syn på
inomhusmiljöns betydelse för barns lärande inom två skilda
pedagogiska verksamheter
Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare i en traditionell förskola och en Reggio Emilia inspirerad förskola ser på inomhusmiljön och dess betydelse för barns lärande. Studien genomfördes hösten 2005 i dessa två förskolor i norra Norrland. Undersökningsgruppen bestod av 12 verksamma förskollärare. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer samt observerat inomhusmiljöns utformning vid de två olika verksamheterna. Resultatet i studien visar att målet för förskollärarna inom båda verksamheterna är att skapa en trygg och stimulerande miljö, där barns vilja och lust att lära lyfts fram. Skillnaderna är att inom den traditionella förskolan styrs inomhusmiljöns utformning av förskollärarna, de nämner vikten av att skapa en skapa en ombonad och hemlik miljö. I Reggio Emilia förskolan är barnen ständigt delaktiga vid inomhusmiljöns utformning. Förskollärarna inom denna verksamhet tycker att miljön ska vara kreativ och utmanande på ett sätt som barnen inte är vana vid hemifrån.