Sök:

Innovationskommunikation i börsnoterade företags årsredovisningar

En fallstudie av Europeiska IT-företag


IT-branschen karakteriseras av snabb teknisk utveckling och kräver externt finansiellt kapital för att driva forsknings- och utvecklingsverksamheten. För att innovativa IT-företag ska lyckas få tillgång till extern finansiering är transparens angående innovationsverksamheten i årsredovisningen av stor betydelse. På grund av hög konkurrens på marknaden uppstår dilemmat att hitta rätt balans mellan transparens och sekretess i årsredovisningen. Företaget behöver uppnå transparens för att minska informationsasymmetrin mellan företaget och dess investerare för att få tillgång till externt kapital, men samtidigt kan detta också utnyttjas av konkurrenterna vilket kan försvaga företagens konkurrensfördelar. Årsredovisningen är en av de viktigaste kanalerna för kommunikation av innovationsinformation till investerare.Syftet med denna studie är att öka förståelsen för kommunikation av innovationer i extern redovisningsinformation avsedd att minska informationsasymmetri hos företag med hög- respektive låg barriär mot imitation genom att (1) beskriva kommunikation av signaler om innovation i börsnoterade innovativa företags årsredovisningar och (2) identifiera och analysera signaleringens betoning och karakteristik (3) samt att utveckla en modell för signalering av innovation förhantering av informationsasymmetri. För att adressera syftet har en fallstudie på tjugotvå europeiska IT-företagen genomförts. Fallstudien genomfördes genom en diskursanalys samt en innehållsanalys av årsredovisningarna för år 2012; för respektive IT-företag. Utifrån årsredovisningarna har signaler identifieras och indelats i kategorierna processinnovation och produktinnovation för att visa hur kommunikationen har skett. Studien identifierade även signalernas karaktär (dåtid, nutid samt framtid) för att visa hur börsnoterade innovativa företag betonar innovationsinformation i årsredovisningarna.Vår studie visar att omfattning av kommunikationen av innovationsinformation är mycket varierande. De undersökta företagen med höga barriärer mot imitation förefaller redovisa mer information, dock kan skillnaden ej påvisas statistiskt. IT-företagens kommunikation tenderar att lägga störst tonvikt på processinnovation och signaler av dåtidskaraktär.

Författare

Oscar Johansson Peng Wu

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..