Sök:

Innehållet i Historia A - Lärares reflektioner angående stoffet i historieundervisningen


Det här är en historiedidaktisk undersökning som behandlar frågan om stoffurvalet för gymnasiekursen Historia A. Genom intervjuer med fem historielärare angående deras didaktiska ställningspunkter, visar undersökningen på hur innehållet i kursen kan se ut. Undersökningen behandlar även om detta innehåll påverkas av dagens mångkulturella Sverige. De didaktiska frågorna ?vad?? och ?varför?? har central betydelse för undersökningen. Lärarnas berättelser relateras till didaktisk teori angående historieundervisning och forskning som behandlar historieundervisning i ett mångkulturellt samhälle. Deras berättelser ger uttryck för att Historia A främst kännetecknas av genetisk historia där en kronologisk utveckling framstår som viktig. Stoffet som tas upp är till stor del eurocentriskt och lärarnas historiebruk verkar vara påverkat av en outtalad lärarkanon även om vissa skillnader dem emellan finns. Mångkulturella perspektiv får ofta stå tillbaka när den traditionella genetiska historien prioriteras. Detta varierar dock då lärarna har olika inställning till hur interkulturalitet kan integreras i undervisningen.

Författare

Jimmy Holst

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..