Innehållet i Historia A - Lärares reflektioner angående stoffet i historieundervisningen
Det här är en historiedidaktisk undersökning som behandlar frågan om stoffurvalet för
gymnasiekursen Historia A. Genom intervjuer med fem historielärare angående deras
didaktiska ställningspunkter, visar undersökningen på hur innehållet i kursen kan se ut.
Undersökningen behandlar även om detta innehåll påverkas av dagens mångkulturella
Sverige. De didaktiska frågorna ?vad?? och ?varför?? har central betydelse för
undersökningen. Lärarnas berättelser relateras till didaktisk teori angående
historieundervisning och forskning som behandlar historieundervisning i ett mångkulturellt
samhälle. Deras berättelser ger uttryck för att Historia A främst kännetecknas av genetisk
historia där en kronologisk utveckling framstår som viktig. Stoffet som tas upp är till stor del
eurocentriskt och lärarnas historiebruk verkar vara påverkat av en outtalad lärarkanon även
om vissa skillnader dem emellan finns. Mångkulturella perspektiv får ofta stå tillbaka när den
traditionella genetiska historien prioriteras. Detta varierar dock då lärarna har olika inställning
till hur interkulturalitet kan integreras i undervisningen.