Sök:

Innanför revisorsprofessionens murar - en studie om socialisering av revisorsassistenter


Bakgrund och problem: Revisorsbranschen är i dagens svenska samhälle en av få yrkesgrupper som kan anses vara en profession. För att få träda in i denna profession som revisorsassistent, krävs att en individ bland annat genomgått universitetsutbildning inom företagsekonomiska ämnen. Men vad måste denna individ genomgå under sina första anställningsår för att växa in i professionen på bästa möjliga sätt? Tidigare forskning tyder på att nyanställda introduceras genom olika socialiseringsmetoder, som kan förklaras av en organisations struktur. Men på vilket sätt växer nyanställda revisorsassistenter in i revisorsprofessionen?    Syfte: Syftet är att skapa förståelse för hur revisorsassistenter socialiseras in i revisorsprofessionen, genom att tydliggöra samt förklara hur socialiseringsprocessen ser ut inom branschen.Metod: Studien har utgått ifrån en kombination av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod. Detta innebär att det empiriska materialet samlats in med hjälp av fem stycken semi-strukturerade intervjuer och webbenkäter som skickats ut till samtliga revisionsbyråer i hela Sverige.Slutsatser: Studiens resultat förefaller på ett övertygande sätt att revisorsassistenter introduceras genom institutionaliserade socialiseringsmetoder och styrs till stor del av Sveriges lagstiftning. Detta innebär att professionen introducerar nyanställda på ett sätt som skall generera enhetlighet för att värna om professionens legitimitet. Dessutom framkommer att vissa metoder påverkas av revisorsassistenters anställningsår, ålder och högsta utbildning. 

Författare

Jakob Olsson Mai Trinh

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..