Sök:

Inlärningsstilar på gymnasiet


Vårt utvecklingsarbete handlade om att medvetandegöra eleverna, i en samhällsvetenskaplig klass i årskurs två i gymnasiet, om att individerna har olika inlärningsstilar, enligt forskarna Rita & Ken Dunn. Syftet var att undersöka om medvetenheten om dominerande inlärningsstil för varje elev och om deras arbete enligt medföljande studietips resulterade i ökat intresse, uppmärksamhet och koncentration vid inlärning av nytt och svårt material. Metoden som användes var en enkät för varje elev som visade respektive elevs dominerande inlärningsstil. Eleverna följde sedan under åtta veckor en handlingsplan med studietips för varje elev, och därefter intervjuades eleverna för att se om de följt studietipsen. Ur vårt material kan man inte dra säkra slutsatser. Vi kan endast visa att elevernas subjektiva uppfattning indikerar ett ökat intresse för inlärningsstilar, vilket kan hjälpa dem att lära nytt och svårt material. Vi kunde inte påvisa ökad uppmärksamhet och koncentration med någon säkerhet. Övriga resultat indikerar även att klassiska föreläsningar inte är så negativt, som framhålls i allmänhet.

Författare

Helmer Björkskog Ingemar Lund

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..