Sök:

Inlärningsstilar-individanpassning och variation i skolan


Målet med detta arbete är att ta reda på hur elever lär enligt teorin om olika inlärningsstilar och hur man kan hjälpa eleverna att hitta sin unika stil. Detta för att skaffa kunskap om hur man kan individanpassa och variera undervisningen utifrån elevernas behov. I litteraturgenomgången tar jag upp fyra teorier om inlärning som används i skolan idag och därefter urgår jag från Howard Gardners teori om olika intelligenser. Jag tar även upp olika pedagogiska metoder och hur omgivningen påverkar inlärningen. Vidare går jag in på hur lärarrollen påverkas och jag behandlar också läromedel och andra hjälpmedel. Arbetet behandlar också prov, utvärdering och uppföljning av kunskaper. Jag går också in på vad man uppnår med inlärningsstilar. I diskussionen tar jag upp vilka metoder som används idag och vad som kan anses vara nytt i teorin om inlärningsstilar i förhålllande till de äldre teorierna. Jag går även in på vilka av dagens metoder som kan utvecklas utifrån teorin om inlärningsstilar. Jag diskuterar också om den nya teorin är användbar och genomförbar i skolan idag. Jag kopplar även diskussionen till om arbetsättet med inlärningsstilar stämmer med vad Lpo 94säger om skolans uppdrag.

Författare

Nina Watz

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..