Sök:

Inlärningseffekter av upprepade test jämfört med gruppdiskussioner

Upprepad testning vid inlärning förstärker långtidsminnet. Fenomenet är även känt som testeffekten (Roediger & Karpicke, 2006). Huvudsyftet med föreliggande studie var att undersöka testeffekten och jämföra den med inlärningseffekter av gruppdiskussioner. Andra syften var att undersöka om inlärning påverkades av individuella skillnader samt av testfrågornas komplexitet. Experiment genomfördes under fyra tillfällen och sammanlagt tolv studenter medverkade. Resulta en visade att upprepade test ger signifikant bättre effekt på inlärning jämfört med gruppdiskussioner. Inlärningen påverkades av testfrågornas komplexitet. Mindre komplexa faktafrågor tenderade falla lättare i glömska i jämförelse med komplexare förståelsefrågor. Individuella skillnader i kognitiva förmågor och arbetsinsatser påverkade däremot inte inlärningen.

Författare

Peter Reinikainen

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..