Sök:

Inkludering

En studie kring lärares uppfattningar om begreppet inkludering


Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar kring begreppet inkludering utifrån elever inom autismspektrumstörning. Frågeställningarna handlar om hur lärare uppfattar begreppet inkludering samt lärares beskrivning hur elever inom autismspektrumstörning kan inkluderas. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där lärandet sker i interaktion mellan människor och att människor känner sig delaktiga i processen. Studien tar också stöd av de specialpedagogiska perspektiven, det relationella, det kompensatoriska och dilemma perspektivet. Den metod som använts är kvalitativa intervjuer, som har analyserats med hjälp av tematisk innehållsanalys. Resultatet visar att lärares uppfattningar kring begreppet inkludering utgår från den enskilde eleven. Det ska finnas ett tydligt syfte med inkluderingen och fokus ligger på elevens behov och förutsättningar. Organiseringen kring inkludering är att eleverna är skrivna i ordinarie klasser men att antalet lektioner som eleverna har i sina klasser är varierande. Lärarna använder sig av en strukturerad lärmiljö och kompensatoriska hjälpmedel för att stärka elevernas självständighet. Enligt läraranas beskrivning av undervisningen går stor del av lektionerna åt till social träning. Lärarnas uppfattningar är att den sociala träningen är en viktig del för att inkluderingen ska lyckas.

Författare

Åsa Larsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..