Sök:

Inkluderande undervisning

En studie av lärares, särskollärares och specialpedagogers uppfattningar


Studiens syfte var att undersöka lärares, särskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkluderande undervisning och vilka upplevelser de har av att inkludera elever i behov av särskilt stöd i den gemensamma undervisningen. Vi undersökte uppfattningar om inkluderande undervisning, uppfattningar om inkluderande strategier, uppfattningar om specialpedagogiska insatser i förhållande till inkludering, uppfattningar om lärares och specialpedagogers roller i arbetet för inkludering. Studien har utgått från en kvalitativ metod där vi använt oss av intervju som datainsamlingsmetod. Det var intervjupersonerna själva och deras uppfattningar som var studieobjekten i undersökningen. Resultatet analyserades kvalitativt utifrån ett fenomenografiskt perspektiv där vi belyste skillnader och likheter i intervjupersonernas uppfattningar kring inkludering som fenomen. Genom resultatet kunde vi se att inkluderande undervisning är ett komplext fenomen som är svårt att definiera på ett enhetligt sätt av intervjupersonerna. Det framkom att de intervjuade ibland såg en uppdelning av klassen utifrån elevernas förutsättningar som nödvändig, men att en uppdelning inte alltid behöver påverka gruppens gemenskap. Intervjupersonerna såg elevernas olikheter som en tillgång och att de kan lära av varandra som en viktig aspekt i arbetet för inkludering. Intervjupersonerna uppfattade flera olika strategier som inkluderade. Det framkom att intervjupersonerna hade olika uppfattningar om hur specialpedagogiska insatser bör bedrivas samt att lärare och specialpedagoger har olika roller i arbetet för inkludering. Vi anser att se olikheter som en tillgång borde vara en framtidsvison inom skolvärlden för att respekt och förståelse ska infinna sig bland människor i samhället. För att inkluderingsarbetet ska bli tydligare så borde begreppet inkludering och dess innebörd skrivas ut i läroplanerna så att alla verksamma inom skolan förstår inkludering på ett liknande sätt och har ansvaret för att arbeta inkluderande i skolans verksamhet.

Författare

Johanna Olsson Evelina Envik

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..