Sök:

Ingen ska vara en i mängden

Fem lärare om individens lärande.

Läroplanen (Lpo 94) kräver att skolans undervisning ska rikta sig mot varje enskild individs behov, bakgrund och förutsättningar för att på bästa sätt förbereda och fostra varje elev till en framtida verksam medborgare. Forskning på området betonar även den om vikten av individanpassad undervisning. Problematiken ligger i att skolan är uppbyggd efter grupper vilket försvårar detta krav/målsättning. Kunskapsskolan är en skolan som växt upp till följd av Lpo 94 och har som mål att skapa en individuell lärandemiljö. Med utgångspunkt i detta är mitt syfte att undersöka hur medvetenheten är hos lärare på Kunskapsskolan gällande individuellt lärande. Jag har använt en kvalitativ metod i form av intervjuer med fem olika lärare. Resultatet pekar på att individuellt lärande handlar om att skapa trygghet, motivation och meningsfullhet i undervisningen. Lärandet i sig går inte att påverka utan det är i undervisningen du som lärare ska nå eleverna. Det är i undervisningen goda lärandemiljöer skapas, efter var och ens egna unika förutsättningar. Detta är inte alldeles enkelt. Adolescensens inverkan, gruppens påverkan och den psykosociala arbetsmiljön är faktorer som du som lärare måste ta hänsyn till i din undervisning. Personlig relevans och motivation är viktiga pusselbitar för att skapa goda lärandeförutsättningar. Lust att lära är ett begrepp som samlar ihop dessa bitar. Personlig relevans skapar meningsfullhet hos eleven, motivation nås genom att anknyta och anpassa undervisningen till elevens personliga mognad, kunskapsnivå och genom detta skapa flow.

Författare

Henrik Talme

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..