Informerar bredbandsleverantörer sina kunder om det ökade behovet av säkerhet?
Problemområde:
Fler och fler privatpersoner kopplar upp sig mot Internet via bredband. En
anledning till detta är att fastighetsbolagen allt oftare erbjuder sina
hyresgäster fast uppkoppling. Vad hyresgästerna kanske inte tänker på när de är
uppkopplade flera timmar i sträck, är att det är lättare för någon utomstående
att göra intrång i deras datorer.
Frågeställning:
1. Informerar bredbandsleverantörer sina kunder om risker för intrång?
2. Har bredbandsleverantörer någon skyldighet att informera sina kunder om
risker för intrång och kan de
ställas till svars för om deras kund utsätts för/gör intrång?
3. Anser bredbandsleverantörer att det är viktigt att deras kunder har en
brandvägg?
4. Finns det något samband mellan ökat antal intrång och ökat antal
bredbandsanvändare?
Slutsats:
Nästan en tredjedel av bredbandsleverantörerna informerar inte sina kunder om
risker för intrång. De har inte någon skyldighet att informera om riskerna och
som en följd av att sådan skyldighet saknas kan de inte ställas till svars för
om kunden utsätts för/gör intrång. 78 % av leverantörerna rekommenderar sina
kunder att installera en brandvägg, dock erbjuder endast en fjärdedel sina
kunder brandvägg. Utifrån undersökningar har vi kommit fram till att ökat antal
intrång och ökat antal bredbandsanvändare har ett samband.