Sök:

Informationsutlämnande av incitamentsprogram

Bakgrund och problem: Användandet av aktierelaterade incitamentsprogram minskadekraftigt efter uppdagandet av de uppmärksammade optionsprogrammen i bland annat Skandiaoch Enron. Sedan 2004 har dock antalet program ökat kraftigt. Uppsatsen fokuserar på hursvenska bolag lämnar ut information kring incitamentsprogram. Kan aktieägare ochpotentiella investerare göra en bedömning av företagens aktierelaterade incitamentsprogram?Lämnar företagen ut information om sambandet mellan belöning och prestation? Synliggörskostnaderna? Och hur motiverar företagen användandet av optionsprogram?Syfte: Att beskriva hur informationsutgivandet gällande incitamentsprogram ser ut i svenskabörsbolag.Avgränsningar: Uppsatsen endast ledningens belöningssystem och behandlar inte övrigaanställdas ersättningar. Övriga ersättningar i form av pensioner, avgångsvederlag,tjänsteförmåner samt fast lön kommer ej att behandlas. Inte heller kommer någoninternationell jämförelse att göras.Metod: Intervjuer med representanter för samtliga bolag förutom Investor har genomförts ochinformation har även hämtats från företagens egna kommunikéer. Materialet har analyseratsutifrån den teoretiska referensramen angående vilken information företag bör ge ut angåendeaktierelaterade incitamentsprogram.Resultat och slutsatser: Samtliga bolag som medverkar i uppsatsen följer de regler som finnsangående informationsutgivande kring/av aktierelaterade incitamentsprogram. Företagensinformationsutgivande är både omfattande och detaljrik, dessutom motiverar de användandetav belöningssystem. Däremot är sambandet mellan prestation och belöning många gångersvårt att utläsa. Uppsatsen konstaterar att det inte är säkert att ökad detaljrikedom och omfångi informationen kring aktierelaterade incitamentsprogram leder till en ökad förståelse hosaktieägare som i slutändand leder till ett ökat förtroende för ledningen.Förslag till fortsatt forskning: Företagen anser själva att de tillhandahåller tydlig ochförståelig information till marknaden. Ett förslag på fortsatt forskning hade varit att kartläggavar aktieägare anser om företagens informationsutlämnande. Anser marknaden attaktierelaterade incitamentsprogram redogörs på ett förståeligt och överskådligt sätt? Bordeföretag lämna ut information på ett annorlunda sätt? Och har ägarna förtroende för företagsinformationsutlämnande.

Författare

Max Enskog Michell Hansson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..