Sök:

Informationstekniken och kundrelationer - En studie av ett försäkringsbolag


Titel: Informationstekniken och kundrelationer ? en studie av ett försäkringsbolag Författare: Katarina Paulin Malin Christiansson Handledare: Peter Stevrin Institution: Institutionen för Ekonomi och Management Kurs: FEC007 Kandidatuppsats Syfte: Syftet med vår uppsats är att få en djupare förståelse för hur informationsteknikens utveckling har påverkat ett försäkringsbolags sätt att skapa, vårda och vidareutveckla sina kundrelationer. Metod: Kvalitativa intervjuer Slutsatser: - Informationstekniken underlättar insamling, lagring och bearbetning av information. Detta är en förutsättning för att företag ska kunna skapa, vårda och vidareutveckla kundrelationer på ett effektivt sätt. - Informationstekniken erbjuder inte lösningar på alla problem. Den är en möjliggörare, ett hjälpmedel och ett verktyg i arbetet med kundrelationer. - Människor och mänsklig kontakt kommer alltid att vara viktiga. Det är inte verktygen/möjligheterna som är det viktiga. Det är människan bakom dem som beslutar om hur de ska användas som är av vikt. - Kretsloppet är slutet. Synen på relationer har förändrats på grund av det ökade utbudet och efterfrågan. Relationerna har utvecklats från att ha varit personlig, djupa och frekventa till ytliga och opersonliga för att sedan återvända tillbaka till den personligare relationen. Den nya tekniken är en förutsättning för att kunna skapa djupa relationer med så många människor samtidigt.

Författare

Katarina Paulin Malin Christiansson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för ekonomi och management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..