Informationstekniken och kundrelationer - En studie av ett försäkringsbolag
FöretagsekonomiBusiness administration - informationBusiness administration - marketingKundrelationerInformationsteknik som hjälpmedel
Titel: Informationstekniken och kundrelationer ? en studie av ett
försäkringsbolag
Författare: Katarina Paulin
Malin Christiansson
Handledare: Peter Stevrin
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management
Kurs: FEC007 Kandidatuppsats
Syfte: Syftet med vår uppsats är att få en djupare förståelse för hur
informationsteknikens utveckling har påverkat ett försäkringsbolags sätt att
skapa, vårda och vidareutveckla sina kundrelationer.
Metod: Kvalitativa intervjuer
Slutsatser: - Informationstekniken underlättar insamling, lagring och
bearbetning av information. Detta är en förutsättning för att företag ska kunna
skapa, vårda och vidareutveckla kundrelationer på ett effektivt sätt.
- Informationstekniken erbjuder inte lösningar på alla problem. Den är en
möjliggörare, ett hjälpmedel och ett verktyg i arbetet med
kundrelationer.
- Människor och mänsklig kontakt kommer alltid att vara viktiga. Det är inte
verktygen/möjligheterna som är det viktiga. Det är människan bakom dem som
beslutar om hur de ska användas som är av vikt.
- Kretsloppet är slutet. Synen på relationer har förändrats på grund av det
ökade utbudet och efterfrågan. Relationerna har utvecklats från att ha varit
personlig, djupa och frekventa till ytliga och opersonliga för att sedan
återvända tillbaka till den personligare relationen. Den nya tekniken är en
förutsättning för att kunna skapa djupa relationer med så många människor
samtidigt.