Sök:

Information i spel

Hur presentation av information påverkar lärandet


Detta arbete undersöker huruvida sättet information i spel presenteras på, kan påverka en individs inlärning. Undersökningen fokuserar på två olika teorier inom inlärning, den ena är behaviorismen och den andra är lärandet som en social process eller sociokultur som den också kan kallas. Två versioner av ett spel har skapats där respektive lärandeteori har använts. Undersökningen har därefter gjorts på två urvalsgrupper som fått spela igenom spelen för att sedan svara på kunskapsfrågor. Resultatet från de två urvalsgrupperna var spridda, där den yngre målgruppen gynnades mer av ett behavioristiskt lärande, medan den äldre gruppen gynnades mer av det sociokulturella. Resultatet visade även att det fanns ålder- och könsskillnader mellan deltagarnas spelvana samt upplevelse av spelet. Arbetet skulle kunna vidareutvecklas för att skapa spel för ett lärandeändamål där respektive spelversion utvecklas mer. Det skulle dessutom kunna skapas en fortsatt studie kring hur olika lärandeteorier gynnar olika ålderskategorier.

Författare

Karoline Forsberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..