Sök:

Individuella utvecklingsplaner

verktyg för att eleverna ska
nå målen


Syftet med detta arbete var att undersöka om lärarna anser att de individuella utvecklingsplanerna, IUP, hjälper eleverna att nå målen i läroplanen och kursplanerna. Vi inriktade oss på lärare som arbetar i skolans tidigare år, det vill säga skolår 1 ? 6. Den metod som vi använde oss av vid undersökningen var enkäter. Undersökningspersonerna var 30 yrkesverksamma pedagoger i skolans tidigare år. Resultatet av vår undersökning visade att de lärare som anser att IUP hjälper eleverna att nå målen i läroplanen och kursplanerna är de lärare som lägger ner mycket tid på arbetet med denna. De är aktiva vid framställningen av formuläret och planerar sin undervisning så att eleverna får arbeta med att nå målen i sin IUP. I vår bakgrund visar vi på att IUP ska användas som ett verktyg i det dagliga arbetet för att nå målen i läroplanen och kursplanerna. Vårt undersökningsresultat visade att detta inte riktigt fungerar som det är tänkt.

Författare

Ingela Johansson Sofie Jonsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..