Sök:

Individualisering

Om svårigheter och möjligheter i lärares arbete med individualisering


Syftet med denna studie är att undersöka om lärares skriftliga respons är formativ i svenskämnet och hur den formuleras i några klasser på en högstadieskola. Undersökningen har genomförts med utgångspunkt i en innehållsanalys av åtta responstexter från fem olika lärare. Analysen delades in i fyra kategorier: kommunikativt orienterade, texttypsorienterade, skolnormsorienterade och språknormsorienterade kommentarer. Resultatet visar att lärarna ger respons på sådant som hör till kommunikativt orienterade, texttypsorienterade och språknormsorienterade kommentarer. Utifrån detta kan man dra slutsatserna att lärarna i sin skriftliga respons har fokus på flera olika aspekter i sin skriftliga respons och denna anpassas efter elevtext och uppgift. Dock är inte responsen så formativ som de skulle behöva vara. Man kan även se att lärarna har fokus på den aktuella uppgiften och responsen innehåller sällan referenser till kommande eller tidigare uppgifter.

Författare

Amelie Ekstrand Ida Sundelin

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..