Sök:

Individen i samhällsekonomin

Målet med denna uppsats är att med hjälp av innehållsanalys ta reda på hur svenska samhällskunskapsböcker ger förtrogenhet till värdegrundstänkande. I de svenska styrdokumenten fastslås det att elever ska fostras till ansvarsfulla medborgare och att detta ska ske med reflekterande kring värdegrundsfrågor. Frågeställningen för detta arbete är: Ger ekonomiavsnitten i de svenska samhällskunskapsböckerna förtrogenhet för fostrande av demokratiska medborgare, kopplat tillvärdegrunden, enligt kursplanen för Samhällskunskap A? Tre läroböckerböcker i samhällskunskap har analyserats med hjälp av en innehållsanalys som bygger på styrdokument och didaktiska modeller.Denna uppsats har kommit fram till att det finns skäl att fundera kring det läromedlen förmedlar. Det saknas ett individperspektiv i böckerna som minskar möjligheterna att skapa förtrogenhet tillvärdegrundstänkande. Samhällsekonomi beskrivs i de utvalda böckerna oftast som en företeelse utan helhet, utan mer fragment bestående av modeller, teorier och begrepp. Frånvaron av denna helhet ochett individperspektiv gör att läsaren riskerar att se samhällsekonomi som en vetenskap istället som en möjlighet till att fatta ansvarsfulla beslut på lokal och global nivå. I uppsatsen diskuteras tänkbara didaktiska metoder för att bemöta denna problematik. Framför allt ställs det krav på att läraren, i sin genomgång av samhällsekonomi, lyfter fram individperspektivet som möjliggör det demokratiska fostrandet som styrdokumenten fastslår att skolan har som uppdrag.

Författare

Karl-Henrik Jansson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..