Incidentrapportering inom LKAB
En viktig del i det systematiska brandskyddsarbetet är att rapportera in de
tillbud, risker och olyckor som sker inom ett företag. Detta ökar
riskperceptionen inom organisationen och hjälper till att få upp problem och
brister till ytan.
Den här rapporten ska förklara nyttan av en rapporterande kultur och visa att
det finns en relation mellan antalet risker/tillbud och faktiska olyckor.
Genom att granska de "nästan incidenter" som sker kan också antalet faktiska
olyckor förutspås och därmed förhindras.
Vidare ska de lagar som styr incidentrapportering att klargöras och vilka
myndigheter som ställer vilka krav. Det skall även poängteras att
incidentrapporteringen styrs av andra frivilliga faktorer såsom
certifieringskrav, branschrekommendationer och den egna säkerhetspolicyn.
I det här arbetet granskas särskilt incidentrapporter som behandlar brand och
hur administrering och uppföljning av dessa går till. Uppdragsgivaren LKAB
vill särskilt utreda möjligheterna till att rationalisera rapportering av
brandincidenter. Ett effektivare system skulle innebära bättre uppföljning
och respons på inträffade incidenter. Även en ekonomisk vinning kan ske om
onödigt dubbelarbete med administrering kan undvikas.