Sök:

Incidentrapportering inom LKAB

En viktig del i det systematiska brandskyddsarbetet är att rapportera in de tillbud, risker och olyckor som sker inom ett företag. Detta ökar riskperceptionen inom organisationen och hjälper till att få upp problem och brister till ytan. Den här rapporten ska förklara nyttan av en rapporterande kultur och visa att det finns en relation mellan antalet risker/tillbud och faktiska olyckor. Genom att granska de "nästan incidenter" som sker kan också antalet faktiska olyckor förutspås och därmed förhindras. Vidare ska de lagar som styr incidentrapportering att klargöras och vilka myndigheter som ställer vilka krav. Det skall även poängteras att incidentrapporteringen styrs av andra frivilliga faktorer såsom certifieringskrav, branschrekommendationer och den egna säkerhetspolicyn. I det här arbetet granskas särskilt incidentrapporter som behandlar brand och hur administrering och uppföljning av dessa går till. Uppdragsgivaren LKAB vill särskilt utreda möjligheterna till att rationalisera rapportering av brandincidenter. Ett effektivare system skulle innebära bättre uppföljning och respons på inträffade incidenter. Även en ekonomisk vinning kan ske om onödigt dubbelarbete med administrering kan undvikas.

Författare

Petter Strid

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Samhällsbyggnad/Arena risk och säkerhet

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..