Sök:

Implementering av barns inflytande i förskolan

En studie om förskollärares erfarenheter och tankar


Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av och tankar om implementeringen av barns inflytande i förskolan. För att på bästa sätt kunna besvara studiens syfte har semistrukturerade intervjuer använts som metod. Fem förskollärare intervjuades enskilt av mig och en intervjuguide användes under intervjun. Resultatet visar att barns inflytande är något som förskollärarna arbetar med i förskoleverksamheten men att barns inflytande tar sig uttryck i förskolan på olika sätt. Det finns både likheter och olikheter i hur de ser på barns inflytande. Barnen kan få möjlighet till inflytande spontant, i styrda och planerade aktiviteter men även genom att de själva tar initiativ. Resultatet visar även att förskollärarna anser att det finns möjligheter och svårigheter i arbetet med barns inflytande. Möjligheter är exempelvis material i barnhöjd, förskollärarna själva, barnen, mindre barngrupper och pedagogisk dokumentation. Svårigheter beskrivs som tid, stora barngrupper, låg personaltäthet, rutiner, ekonomi, arbetslag som inte kommer överrens och vårdnadshavare. Även om förskollärarna arbetar med barns inflytande så visar det sig att det är något som måste utvecklas för att det ska vara enkelt att arbeta med.

Författare

Karlsson Josefine

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..