Sök:

Imitation

ett verktyg för sångutveckling?


Syftet med denna studie var att undersöka hur imitation påverkar elevers sångutveckling tekniskt och musikaliskt. Mina frågeställningar behandlade elevers imitation av idoler och artister samt imitation i förhållande till sångpedagogens förebildande och konsekvenserna av dessa. Jag valde att göra intervjuer med tre verksamma pedagoger som oberoende av varandra undervisar på olika orter i Sverige. Resultatet visar att imitation är en viktig del av en sångares musikaliska och tekniska utveckling, men att det även finns risker som man bör vara medveten om. Att en sångpedagog förebildar i arbetet med sina elever är av betydelse för undervisningen och mycket vanligt förekommande, vilket ställer krav på pedagogen. Oavsett om man som lärare arbetar med imitation i form av eget förebildande eller härmning av andra sångare och förebilder, visar resultatet av studien att det kan ske på bekostnad av elevens personliga uttryck. Trots att imitation och förebildning utgör en stor del av sångundervisningen bör sångpedagogen sträva efter en kombination där även diskussion har en given plats. Imitationen kan bidra till tekniska och musikaliska upplevelser, varpå diskussionen tillför reflektion och förståelse.

Författare

Eleonor Tornéus

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..