Illusion av val i spel
SpelutvecklingDigital game developmentMedieteknikMedia technologyIndirekt kontrollIllusion av valFri viljaAgensManipulationVal
Vad är val? Är de val vi har våra egna? Spelutvecklare idag kämpar med spelares
fria vilja då detta kan orsaka problem. Till exempel när spelare gör val som
spelutvecklare inte har räknat med, vilket som följd kan skapa frustration hos
båda parter. Problemet med spelares oförutsägbarhet i sina val är något som
spelutvecklare ständigt har försökt lösa. Idag finns det flera tekniker som
syftar till att diskret manipulera möjligheten till val inom spel och samtidigt
låta spelare vara ovetande om detta. I följande kandidatarbete eftersträvar vi
att belysa dessa tekniker för kontroll och manipulation inom spel, samtidigt
som vi utforskar nya alternativ för hur spelutvecklare kan manipulera spelare
utan att deras känsla av frihet påverkas.
----
What is choice? Are our choices entirely our own? Game developers today
struggle with the problem of players free will. For example, when players make
choices that the game developer had not accounted for, which can cause great
frustration from both parties. The problem with players unpredictability in
their choices is something that game developers have continuously tried to
solve. Today there are multiple techniques whose purpose is to manipulate the
possibility of choice within games, while still keeping the players none the
wiser. This thesis persues to shine a light upon these techniques for guidance
and manipulation within games, while also exploring new options for how
developers may controll players without having them lose their sense of
freedom.