Sök:

Identitetsskapande för ensamkommande barn

SAMMANFATTNINGSyftet med studien är att granska hur dagens unga i Sverige resonerar kring derasarbetsliv. Syftet förgrenas i följande frågeställningar:? Går individernas resonemang i linje med hur teorier beskriver Generation Y?? Går det, beroende på akademisk utbildning, urskilja skillnader i beskrivningenav individernas inställning till arbete utifrån teorierna om Generation Y?? Går det att ifrågasätta synen på Generation Y som en homogen grupp?? Om det går att ifrågasätta Generation Y som en homogen grupp, vad kan det isådana fall bero på?Arbetsmarknaden står inför ett generationsskifte när dagens unga nu gör entré, de såkallade Generation Y. Generation Y profileras som målmedvetna, reflexiva ochsjälvsäkra individer som vågar ställa krav i arbetslivet. Med en stark vilja attutvecklas anses de kunna bli den mest högpresterande generationen genom tiderna.Emellertid menar kritiker att det finns en svårighet i att beskriva generationen som enenhetlig grupp. Med detta som grund avser studien att undersöka om dagens ungaresonerar likt beskrivningen av Generation Y. Studien har genomförts med kvalitativansats där intervjuer har legat till grund för undersökningens analys och resultat.Urvalet bestod av sex heltidsarbetande 80-talister varav tre av dem med akademiskutbildning och tre utan. Resultatet visade att respondenternas attityder och värderingarkring arbetslivet till stor del överensstämde med teorier om Generation Y. De fördelikartade resonemang gällande att tänka frekvent på sitt framtida arbetsliv, synen påsin chef, att våga ifrågasätta samt vikten av ett meningsfullt och intressant arbete. Desåg även ha frihet att byta arbete och ställer sig positiva till att samarbeta. Resultatetvisade tendenser av att respondenterna med akademisk utbildning stämde mer överensmed teorierna om Generation Y. Detta med anledning av ett större fokus påsjälvbejakande. De uppvisade även ett mer reflexivt förhållningssätt till arbetslivetgenom fördjupade resonemang. Studiens slutsatser visar en problematik i att tala omGeneration Y som en enhetlig grupp.Nyckelord: akademisk utbildning, arbetslivet, Generation Y, värderingar

Författare

Seylan Bakir

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..