Icke-finansiella prestationsmått - hur mjuka mått används i tjänsteföretags ekonomistyrning
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlEkonomistyrningIcke-finansiella prestationsmåttBalanserat styrkortTjänsteföretag
Bakgrund
Den traditionella ekonomistyrningen har under senare år genomgått vissa
förändringar med anledning av de finansiella måttens begränsningar. Att styra
med hjälp av enbart dessa mått anses i den alltmer globala företagsvärlden ofta
inte tillräckligt. Icke-finansiella mått med möjlighet till färsk
omvärldsinformation har gjort entré för att underlätta implementering av
företags strategier. Humankapitalets framskjutna betydelse för framgång i
tjänsteföretag torde enligt vår mening bidra till att stor betydelse läggs vid
icke-finansiella mätningar i denna företagstyp.
Forskningsfråga
Hur används icke-finansiella prestationsmått i tjänsteföretag?
Syfte
Att undersöka hur valda icke-finansiella mått används inom tjänsteföretags
ekonomistyrning ? vilka konkreta och kortfristiga förändringar har genomförts?
Vår mening är också att undersöka hur icke-finansiella mätresultat sprids samt
hur de anställda deltar i mätprocesserna.
Metod
För att få en djup inblick i undersökta företag har vi med ett kvalitativt
angreppssätt genomfört muntliga och skriftliga intervjuer med respondenter i
valda företag. Intervjuerna har följts upp med kompletterande frågor
telefonledes eller per mejl.
Slutsats
Icke-finansiella mätningar används i hög grad och är väl förankrade i
förmedlande tjänsteföretags ekonomistyrning i vilken kundfokuserande mätningar
spelar en betydande roll. Företag är medvetna om de finansiella
prestationsmåttens begränsningar och de mjuka måtten har kommit att fungera
såsom vägledande och förebyggande problemindikatorer. De icke-finansiella
mätresultaten värderas högt i tjänsteföretag och har visat sig vara
betydelsefulla vid förändringsarbete; de används dessutom ofta för
personalutvärdering. Att använda externa mätföretag är vanligt men de senare
årens tekniska utveckling har även möjliggjort för företagen att utöka sina
interna mätningar. Vi kan därmed konstatera att möjlighet finns att bygga
framgångsrika företag på färska beslutsgrunder!