Sök:

Icke-finansiella mål i skuggan av finansiella mål?

fallstudier inom detaljhandeln


Detaljhandeln är en bransch i ständig utveckling och konkurrensen blir allt hårdare. För att en butik ska överleva krävs styrning och kontroll av verksamheten. Att medarbetarna agerar för organisationens bästa är viktigt och det gäller att hitta incitament för detta eftersom medarbetarna har egna intressen som inte alltid är förenliga med butikens. Styrning sker genom att organisationen använder sig av mål och prestationsmått, främst av finansiell karaktär, och icke-finansiella mål och mått kommer i skymundan. Inom detaljhandeln är dock icke-finansiella mål och mått, såsom kundnöjdhet och kvalitet betydelsefulla för överlevnad och konkurrenskraft. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur butikschefer inom detaljhandeln arbetar för att få medarbetarna att sträva mot organisationens finansiella och icke- finansiella mål. Vi vill även undersöka hur medarbetarna påverkas av styrningen, samt åskådliggöra eventuella likheter och skillnader beroende på generisk strategi. Genom att ha intervjuat butikschefer och medarbetare för tre butiker i Luleå har vi kommit fram till följande slutsats: Vi kommer fram till att butikscheferna arbetar hårt med att få medarbetarna att uppfylla de finansiella budgetmål som finns, och att det sker prestationsmätning och uppföljning och i vissa fall finns bonussystem för dessa. Däremot sker kontroll på de icke-finansiella målen på ett mer informellt sätt, och prestationsmätning är inte alls förekommande, med undantag för den större butiken. Detta medför att prestationsmätning och därmed bonussystem inte förekommer för de icke-finansiella målen.

Författare

Robin Persson Maria Stovén

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..