Ibland när jag väljer blir det fel och det är inget roligt
en studie om elevinflytande i särskolan i en grundsärskola i Norrbotten
Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för informellt elevinflytande och vilken utsträckning det förekommer i en grundsärskola i Norrbotten. I vår bakgrund beskriver vi elevinflytande generellt ur ett historiskt och nationellt perspektiv. Samt vad de olika styrdokumenten säger kring elevinflytande allmänt i skolan, men framförallt i grundsärskolan. Vi beskriver också kort om särskolan och om utvecklingsstörning. Vår definition av elevinflytande är det informella elevinflytandet och därmed utgår studien från detta. Vi har använt oss av två kvalitativa informationshämtande metoder, intervju och observation. Deltagarna i undersökningen är två pedagoger och tre elever. Resultatet visar att elevinflytande i existerar inom grundsärskolan och att förutsättningarna för att öka inflytandet går att utveckla vidare. Det yttrar sig på olika sätt framförallt genom individanpassad undervisning. Både pedagogerna och eleverna i denna studie ser positivt på ökat elevinflytande. Undersökningsgrupperna upplevde skillnad mellan grundskola och grundsärskola när det gäller arbetet med elevinflytande. De kunde peka på både positiva och negativa differenser som enligt dem skiljer skolornas arbete åt.