Sök:

IPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiv

Bakgrund: Informationen företagen ställer samman i sina prospekt då de genomgår sinprocess mot notering på Stockholmsbörsen är deras första riktiga kontakt medkapitalmarknaden. Företagen delger marknaden dels den information som enligt regler skallfinnas med i prospektet och dels den information företagen finner vara intressant förmarknaden att erhålla.Frågeställning: Uppsatsens frågeställning är ?Hur väl lyckas företag att i sitt IPO-prospektkommunicera ut den information kapitalmarknaden efterfrågar??.Denna frågeställning har känts intressant att ställa då informationen i prospektet tjänar till attfungera som en indikation av bolagets ekonomiska ställning förmedlad genom en rapport föratt användas av marknaden som underlag till analys.Syfte: Uppsatsen skall visa på den information som företagen väljer att kommunicera tillmarknaden, och den information marknaden faktiskt efterfrågar för att kunna göra enbedömning av företaget.Avgränsningar: Det är fyra företag som granskas i denna uppsats, samtliga noterade på denNordiska börsens Mid Cap-lista. Studien är bedriven utifrån ett kvalitativt synsätt därjämförelser är möjliga att utföra mellan dessa fyra bolag.Metod: Angreppssättet som valts är den ?hypotetiskt-deduktiva metoden? vilken har sinutgångspunkt i både empirin och teorin. Stora delar av uppsatsen kretsar kring primärdata sominsamlats genom intervjuer med företag och analytiker. Resultatet bygger på dessa fyraundersökta företag och gör därmed inget anspråk på att kunna användas ur en generellsynvinkel.Slutsatser: De fyra bolag som granskats visar att informationen i deras prospektförhållandevis väl stämmer överens med den information kapitalmarknaden söker. Dock hardet framkommit skillnader inom ett par områden såsom att marknaden efterfrågar en meradetaljerad historisk ekonomisk rapportering, gärna kvartalsvis. En annan skillnad somframkommer är att bolagen är alltför ivriga att, ur kapitalmarknadens synvinkel, förklara hurderas affärsmodeller fungerar. Informationen i prospekten är inte heller tillräcklig för att detskall kunnas göra en fullständig analys av bolaget, då andra faktorer måste tas hänsyn till.

Författare

Pontus Hede Fredrik Hörnberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..