Sök:

IP-telefoni Är privatpersoner medvetna om dess för- och nackdelar?

Med IP-telefoni innebär det att samtalet delas upp och transporteras till största del med hjälp av små IP-paket via Internet istället för via det fasta telefonnätet och tekniken har växt sig större och större bara under de senaste åren. Många företag och privatpersoner har redan valt att gå över från den fasta telefonin till IP-telefoni och i slutet av 2005 fanns det 210 000 stycken abonnemang för IP-baserad telefoni i Sverige, vilket motsvarar en ökning med 159 % jämfört mot 2004.Syftet med ett byte till en ny teknik handlar oftast om att det aktuella alternativet för med sig flera fördelar jämfört med det gamla, men för det mesta uppstår det även nackdelar som måste beaktas och så även för IP-telefoni. En stor fördel med IP-telefoni är att det kan bli billigare för privatpersoner att ringa med IP-telefoni än med det fasta telefonnätet medan en av de stora nackdelarna är att det inte går att ringa med IP-telefoni vid strömavbrott. På lång sikt kan detta innebära ett nätsäkerhetsproblem eftersom IP-telefoni troligtvis kommer att utgöra en större del av marknaden i framtiden.Trots en stor marknadsföring av IP-telefoni så har jag en hypotes som lyder att privatpersoner har hört talas om IP-telefoni men är inte medvetna om de fördelar respektive nackdelar som finns vid ett byte till IP-telefoni. Dessutom tror jag att IP-telefoni är mer ett alternativ för yngre privata telefonianvändare än äldre.Den nyaste formen av IP-telefoni fungerar som så att det analoga talet kodas om till digitalt format med hjälp av en Analog Telefon Adapter (ATA) som är kopplad till bredbandsanslutningen. De två vanligaste standarderna som används för att sköta signalering mellan det fasta telefonnätet och Internet är H.323 och Session Initiation Protocol (SIP). Den metod som har utnyttjats i uppsatsen har varit en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. I undersökningen har det ingått totalt 208 respondenter i en ålder från 20 till 65 år. Att använda sig av enkäter är lämpligt när det handlar om att många respondenter ska ingå i undersökningen, när det ska vara ganska okomplicerad information som ska samlas in och när det finns ett behov av standardiserade data.Resultatet visar att majoriteten av de tillfrågade har hört talas om IP-telefoni och medvetenheten är hög hos både de yngre och äldre respondenterna när det gäller dess fördelar. Medan den är låg när det gäller nackdelarna men det är ändå de yngre som är mer medvetna om nackdelarna än de äldre. Resultatet av undersökningen visar också att det är mer ett alternativ för yngre privata telefonianvändare än de äldre.Som slutsats kan det dras att IP-telefoni är något för den yngre och mer tekniskt intresserade åldersgruppen och att IP-telefoni har vuxit sig större på senare tid som vidare leder till att många människor har hört talas om det. Det går även se en brist i leverantörernas information om nackdelarna för IP-telefoni som leder till att medvetenheten blir låg hos de tillfrågade. Det går även att se att IP-telefoni har långt kvar innan det kommer att konkurrera ut den fasta traditionella telefonin.

Författare

Andreas Bäcklund

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..