Sök:

IK Sirius fotboll

vägen tillbaka till Allsvenskan


Många fotbollslag har ambitioner att spela i den högsta divisionen där de kan konkurrera med landets bästa fotbollslag. Många fotbollslag som IK Sirius har haft svårt att nå toppen då de saknar resurser för att etablera sig bland de bästa fotbollslagen. Eftersom IK Sirius spelar två divisioner under högsta serien Allsvenskan får de inte samma uppmärksamhet från fans, media, sponsorer etc. Av den anledningen har de svårt att samla in resurser som krävs för att kunna konkurrera med de bästa fotbollslagen. Syftet med uppsatsen är att analysera vad ett fotbollslag som IK Sirius behöver göra för att lyckas ta sig upp till Allsvenskan. Huvudfokuset ligger på IK Sirius varumärke och vilka metoder de kan använda sig av för att stärka sin position i samhället. Metoder som positionering, segmentering och differentiering tas upp eftersom man använder sig av dem när man skapar ett varumärke. Samtidigt ska uppsatsen visa hur man genom Corporate social responsibility arbeten kan förstärka sitt varumärke. För att besvara IK Sirius problem har en litteraturstudie gjorts. Samtidigt har flera personer från IK Sirius intervjuats, däribland föreningens marknadsansvarig och fem aktiva fotbollsspelare som tillhör herrarnas A-lag. Uppsatsens resultat visar att ett fotbollslag måste hitta en balans mellan marknadsföringen och fotbollen om man ska bli en framgångsrik förening. Det är därför viktigt att fotbollsföreningen har skapat ett starkt varumärke samtidigt som man har kapital som krävs för att skapa konkurrensfördelar. När laget har ett starkt varumärke blir det enklare att differentiera sig från föreningens konkurrenter. Av den anledningen behöver föreningen analysera vilka man anser är företagets konkurrenter. Samtidigt behöver klubben synas i samhället vilket många lag gör genom att ta ett socialt ansvar. CSR-arbeten implementeras då i klubbarna men det blir dock viktigt att implementeringen uppskattas av föreningens intressenter. Om man inte utför allt korrekt kommer det skada varumärket vilket leder till att företagets status i samhället försämras.

Författare

Samer Josef Dirawi

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Economics

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..