Sök:

IKT i skolan

En intervjustudie av attityder, utbildning och förutsättningar gällande IKT i grundskolans tidigare år.


Denna studie handlar om vad pedagoger har för attityd, utbildning och förutsättningar gällande informations- och kommunikationsteknik (hädanefter benämnt IKT) i grundskolans tidigare år.    Nedan frågeställningar har används för att ge läsaren en bra grund till ämnet och senare i texten komma fram till en slutsats Vad finns det för förutsättningar på de tillfrågade pedagogernas skolor för att kunna undervisa med hjälp av IKT?Vad för relevant utbildning har de tillfrågade pedagogerna som undervisar med hjälp av IKT?Hur arbetar de tillfrågade pedagogerna med IKT?Vad har de tillfrågade pedagogerna i grundskolans tidigare år för attityd till IKT?     I den här studien användes intervju som metod.  Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa respondentintervjuer. Fem pedagoger i grundskolans tidigare år intervjuades, med tidigare år menas från förskoleklass till årskurs 6. Utvalda delar från intervjuerna är transkriberade. I analysen presenteras teman utifrån den kartläggning som gjorts av intervjuerna, med hänsyn till frågeställningarna i denna empiri. Resultatet visar bland annat att pedagogerna i fråga tycker att IKT kan vara tidskrävande då tekniken ofta orsakar utmaningar samt att förflyttningen av datorer är ett problem på de skolor där det inte finns integrerat i klassrummen. Men trots dessa utmaningar ansåg pedagogerna i denna studie att IKT är bra och roligt och att man möter eleverna på deras egen intressenivå och ser till deras lust att lära. Nyckelord: Pedagogik, Grundskolan, Intervju, Pedagogiskt verktyg, IKT

Författare

Alexandra Bjuhr

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..