Sök:

IKEAs etablering i Ryssland ur ett nätverksperspektiv


Syfte: Syftet med studien är att analysera IKEAs etableringsprocess i Ryssland ur ett nätverks-perspektiv, för att undersöka hur IKEA har byggt upp/skapat sitt nätverk i Ryssland. Avsikten är främst att studien ska kunna vara till stöd för andra företag som planerar att etablera sig i Ryssland. Metod: Vi har gjort en fallstudie av IKEAs etablering i Ryssland med utgångspunkt från nätverksteorin för att visa hur IKEA har byggt relationer och skapat sitt nätverk vid etableringen. Främsta analys-verktyget är Ghauri och Holstius nätverksmodell för etablering i utvecklingsekonomier. Analysen bygger främst på information hämtad från intervjuer gjorda på IKEA i Moskva. Slutsatser: Den ryska marknaden rymmer en stor potential på lång sikt för västerländska företag. En etablering i Ryssland är till viss del behäftad med andra typer av problem än de som är brukliga vid etablering i västerländska länder, men problemen är inte större än vid etablering i andra länder. IKEA behövde många olika sorters resurser under etableringsprocessen i Ryssland, såsom exempelvis mark, tillstånd, specialkompetens och billigt råmaterial. För att få kontroll över de resurser man behövt under etableringsprocessen har IKEA vidtagit en mängd åtgärder. De har bland annat fått anställa personer med ett redan upparbetat kontaktnät för att få kontakt med de aktörer som kontrollerade de resurser IKEA behövde.

Författare

Anne-Marie Svensson Johan Sandberg Linn Ahlqvist

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..